Utbildningsinsats för elevhälsan
Den nya skollagen som kom 2010 gav den samlade elevhälsan ett tydligare fokus på det hälsofrämjande och förebyggande arbetet och att arbeta samlat kring elevernas lärande och sociala utveckling. Några år senare genomförde Skolverket en utbildningsinsats som riktade sig till elevhälsan med bas i det systematiska kvalitetsarbetet. Det blev ett uppdrag för oss som övergripande specialpedagoger i stadsdelen att genomföra en liknande utbildningsinsats för skolornas 11 elevhälsoteam.
Utbildningen är upplagd i moduler om 4 timmar per tillfälle där utgångspunkten är skolans egen praktik kopplat till styrdokument och forskning med att definiera begrepp såsom hälsofrämjande skola med fokus på elevernas lärande och trygghet/studiero, systematisk uppföljning samt delaktighet för alla.
Områden som tas upp i modulerna är:
Varje modul är upplagd med en blandning av föreläsning och filmer för att därefter arbeta praktiskt med övningar utifrån tillfällets innehåll. Två eller tre elevhälsoteam har deltagit vid samma tillfälle och då kunnat spegla sin verksamhet. Utvecklingsinsatsen följer läsåret vilket innebär att första tillfället inbegriper att kartlägga elevhälsans pågående processer i systematisk kvalitetsarbete samt att under sista tillfället utvärdera läsåret utifrån elevernas resultat samt trygghet och studiero för att hitta nya utvecklingsområden för nästa läsår.
En utvärdering av elevhälsan har genomförts hösten 2017 i Göteborgs stad och den visar generellt högre resultat för de elevhälsoteam i stadsdelen jämfört med övriga stadsdelar. Utbildningsinsatsen kan vara en av orsakerna till resultatet.
I utvärdering framkommer att elevhälsorna upplever att de få stöd i utvecklingsarbete kring fokusfrågorna med god variation mellan input och arbete i det egna teamet. Tid har avsatts för att genomföra utvecklingsarbetet samt givit en möjlighet att reflektera tillsammans i elevhälsan för att få en få en gemensam förståelse för uppdraget.
Citat från deltagare:
"De viktiga diskussionerna sätter igång tankeprocesser som förhoppningsvis ger strukturerat och prioriterat arbete och klargör syfte i elevhälsan."
"Sätta upp tydliga mål med elevhälsans arbete och följa upp det över tid, prioritera vad som är viktigt och vad som har bäring för elevernas framgång."
Utbildningen är upplagd i moduler om 4 timmar per tillfälle där utgångspunkten är skolans egen praktik kopplat till styrdokument och forskning med att definiera begrepp såsom hälsofrämjande skola med fokus på elevernas lärande och trygghet/studiero, systematisk uppföljning samt delaktighet för alla.
Områden som tas upp i modulerna är:
- Systematiskt kvalitetsarbete med fokus på elevhälsans/skolans årshjul.
- Elevhälsans rutiner för uppföljning kring insatser på individ- och gruppnivå.
- Samlad elevhälsa, samtalskultur med analys kring elevers behov, samverkan elevhälsa och arbetslag samt yrkesuppdrag.
- Elevhälsans främjande och förebyggande uppdrag.
Varje modul är upplagd med en blandning av föreläsning och filmer för att därefter arbeta praktiskt med övningar utifrån tillfällets innehåll. Två eller tre elevhälsoteam har deltagit vid samma tillfälle och då kunnat spegla sin verksamhet. Utvecklingsinsatsen följer läsåret vilket innebär att första tillfället inbegriper att kartlägga elevhälsans pågående processer i systematisk kvalitetsarbete samt att under sista tillfället utvärdera läsåret utifrån elevernas resultat samt trygghet och studiero för att hitta nya utvecklingsområden för nästa läsår.
En utvärdering av elevhälsan har genomförts hösten 2017 i Göteborgs stad och den visar generellt högre resultat för de elevhälsoteam i stadsdelen jämfört med övriga stadsdelar. Utbildningsinsatsen kan vara en av orsakerna till resultatet.
I utvärdering framkommer att elevhälsorna upplever att de få stöd i utvecklingsarbete kring fokusfrågorna med god variation mellan input och arbete i det egna teamet. Tid har avsatts för att genomföra utvecklingsarbetet samt givit en möjlighet att reflektera tillsammans i elevhälsan för att få en få en gemensam förståelse för uppdraget.
Citat från deltagare:
"De viktiga diskussionerna sätter igång tankeprocesser som förhoppningsvis ger strukturerat och prioriterat arbete och klargör syfte i elevhälsan."
"Sätta upp tydliga mål med elevhälsans arbete och följa upp det över tid, prioritera vad som är viktigt och vad som har bäring för elevernas framgång."
Skolverket (2015) |
Kommentarer
Skicka en kommentar