Hälsofrämjande och förebyggande skola
Att arbeta hälsofrämjande innebär att man måste bestämt sig att göra just det. Begreppet hälsofrämjande innebär att man gör insatser som är generella och är bra för alla elever på skolan med fokus på det friska och erbjuda en god lärmiljö.
Att arbeta förebyggande innebär att man på skolan synliggjort utvecklingsområden som elever har svårigheter i tex att rasten är orolig för många eller att flera elever i år 3 inte lärt sig läsa. Där behöver skolan arbeta för att förebygga eller förhindra att samma situation uppstår igen genom olika typer av insatser riktat mot gruppen elever.
Hur gör man för att arbeta hälsofrämjande och förebyggande? Hur får skolan syn på vad som fungerar och vad som behöver utvecklas?
Framgångsfaktorer i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet är systematiskt följa upp de insatser som skolan genomför och analysera för att se om det gett önskad effekt samt planera för nästa utvecklingssteg.
Att arbeta förebyggande innebär att man på skolan synliggjort utvecklingsområden som elever har svårigheter i tex att rasten är orolig för många eller att flera elever i år 3 inte lärt sig läsa. Där behöver skolan arbeta för att förebygga eller förhindra att samma situation uppstår igen genom olika typer av insatser riktat mot gruppen elever.
Hur gör man för att arbeta hälsofrämjande och förebyggande? Hur får skolan syn på vad som fungerar och vad som behöver utvecklas?
Elevhälsan får i modulen arbeta med att definiera begrepp hälsofrämjande och förebyggande
och vad det innebär i praktiken och i praktiskt arbete på skolan kopplat till
skolans värdegrundsuppdrag samt likabehandlingsarbete. Med utgångspunkt i forskning kring
delaktighet, formativ bedömning och lärmiljö genomförs övningar. Elevhälsan får även ta del av praktiska exempel kring
skolor som arbetar hälsofrämjande utifrån värdegrundsarbete och fokus på elevernas lärande, såsom Storfors
föräldrasamverkan, Essunga inkluderingsarbete, Umeås arbete med extra
anpassningar och särskilt stöd. Synliggöra elevhälsans roll i det
hälsofrämjande och förebyggande arbetet och hur de olika professionerna kan
stödja samt genomföra arbete på grupp och skolnivå. Genom att kartlägga nuläge
och konstatera vad som fungerar och vilka områden som behöver utvecklas för att
alla elever ska få en trygg lärmiljö och en utvecklande skolsituation.
Framgångsfaktorer i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet är systematiskt följa upp de insatser som skolan genomför och analysera för att se om det gett önskad effekt samt planera för nästa utvecklingssteg.
LÄRANDE TRYGGHET
Kommentarer
Skicka en kommentar