Samlad elevhälsa

Att samtala om en elev i svårigheter eller ett dilemma i en grupp elever. Hur gör man det? Hur hålla fokus på styrkorna och analysen utifrån elevhälsans olika perspektiv utan att rusa på åtgärder som inte svarar på behovet?

Att genomföra samtal med en god analys kräver en medveten struktur och en kännedom om de yrkesgrupper som deltar och vad de kan bidra med utifrån sin kompetens.

Modulen Samlad elevhälsa lägger fokus på:
  • Att öka medventeheten om betydelsen av det samtal den samlade elevhälsan för, samt dess påverkan på insatsen.
  • Yrkesuppdraget tydliggörs utifrån elevernas måluppfyllese och sociala utveckling.
  • Samverkan mellan pedagoger och elevhälsa

Grunden för den samlade elevhälsan och respektive yrkesuppdrag finns i styrdokumenten kring en skola för alla, där Salamanca-deklarationen, skollag och allmänna råd lyfts i modulen. Begreppen inkludering och delaktighet definieras.

Arbetslagets och elevhälsans samverkan kring grupper och elever studeras kopplat till arbetslagets uppdrag och de spänningsfält som kan uppstå och hur grupprocessen kan påverka. Vidare läggs fokus på respektive yrkesgrupps uppdrag och vad den bidrar med i den samlade elevhälsan. Rektor tydliggör sina förväntningar på respektive yrkesgrupp och vilket underlag som behövs från var och en för rektors beslut.

Modulen innefattar också de samtal som elevhälsan har kring dilemman och vikten av att ställa frågor och problematisera utefter sin yrkesroll. Hur man i elevhälsan uttrycker sig kring eleven och ser på dilemmat påverkar vilka insatser man genomför. 

Genomgående har bikupor och praktiska övningar används.


Hur får elevhälsa och arbetslag en gemensam förståelse av dilemmat?









Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Torpaskolan - ett gott exempel på skolutveckling